Sopot od kuchni – Slow Food Festival 28/29 czerwca 2014

W ten weekend cykliczna impreza odbywająca się na sopockim molo ściągnęła z pewnością wielu miłośników produktów regionalnych i dobrej kuchni. Ideą imprezy jest szeroko pojęta edukacja kulinarna i promowanie mody na czerpanie z naturalnych bogactw regionu. Ryby bałtyckie i truskawka kaszubska to wizytówki festiwalu, ale na gości czekały również dania kuchni świata (greckie, japońskie, francuskie, włoskie, marokańskie, tajskie, szwedzkie, norweskie), cukiernicze dzieła sztuki i wegańskie przysmaki. Dowiedziałam się o wielu miejscach, które na pewno jeszcze odwiedzę.

Chciałabym pisać w samych superlatywach, ale będę szczera. Moje ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne, chociaż na miejscu trochę się poirytowałam. Wczoraj na stronie FB wydarzenia przeczytałam informację, że można spróbować wszystkiego za symboliczne 5 złotych. Na miejscu okazało się, że trzeba kupić karnet za 25 zł i można spróbować w ramach jednego karnetu tylko 5 dań. Nie wiem, czy to zwykłe niedomówienie, czy celowe działanie marketingowe, ale trochę mnie zniesmaczyło. Dziś widzę, że już wprowadzono  poprawkę. Ale to szczegół. Potem było już tylko lepiej 🙂

Większość kuponów zostawiłam w Atelier Smaku Joli Słomy i i Mirka Trymbulaka. Nareszcie mogłam spróbować tego, co dotychczas tylko oglądałam w Kuchni +. Tym większe było moje zaskoczenie, że mają swoje Atelier w Gdyni. Ubzdurałam sobie, że to w Warszawie. Jola i Mirek pokazują, że zdrowa, wegańska i bezglutenowa kuchnia nie musi być nudna, bezsmakowa. Moja przygoda z kuchnią wegańską dość szybko się skończyła, należę do tych osób, którym nie służy na dłuższą metę, ale nadal uważam, że jest kopalnią inspiracji (szczególnie naukowych!) i często gości na moim stole.

Bezglutenowy pierożek z wegańskimi skwarkami by Atelier Smaku
Bezglutenowy pierożek z wegańskimi skwarkami by Atelier Smaku
Z Jolą i Mirkiem2
A tu jestem ze sprawcami tych cudów – Jolą i Mirkiem

Na stoisku Cafe Birbant zaintrygował mnie łosoś marynowany według szwedzkiego sposobu, z alkoholem. Chociaż w ogóle go nie czułam. Łosoś bardzo smaczny. Kiedyś z pewnością przyjdę po większą porcję do lokalu przy sopockiej plaży.

Bardzo sympatyczna Pani z Cafe Birbant przygotowuje łososia
Bardzo sympatyczna Pani z Cafe Birbant przygotowuje łososia
A to efekt jej pracy. Łosoś na tle Bałtyku.
A to efekt jej pracy. Łosoś na tle Bałtyku.

Do stoiska NO TO CIACHo przyciągnęła mnie znajoma twarz. Skąd ja znam tę Panią?… Z warsztatów u Fajnych Bab! Tym razem na swoim. Cukiernia, kawiarnia, pracownia i wypiekarnia znajduje się w Gdańsku-Wrzeszczu, za galerią handlową Manhattan. Spróbowałam ciacha kruchego z kremem i bezą. Powiem tylko, że mnie nie rozczarowało 🙂

Słodkości firmy NO TO CIACHo.
Słodkości firmy NO TO CIACHo

Karnet szybko się skończył, ale moją uwagę przyciągnęło jeszcze jedno miejsce. Sztuczka. Patrząc na logo, miałam oczywiste skojarzenie z kuchnią molekularną. I faktycznie. Wykorzystują zasadę komponowania smaków według zawartości składników chemicznych i technikę sous-vide. Najogólniej można powiedzieć, że to gotowanie w niższej temperaturze, którą można dokładnie kontrolować, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie np. mięsa o idealnej teksturze. Tych, którzy boją się, że dostaną kilka kuleczek kawioru molekularnego – uspokoję. Jest co zjeść. Pomimo że zabrakło karnetu, przemiły Pan pozwolił mi spróbować tego, co przygotowali. Najbardziej smakowały mi truskawki w sosie bazyliowym – chociaż to podobno klasyka 🙂 Muszę koniecznie zrobić wycieczkę do Gdyni, żeby odwiedzić Sztuczkę!

Truskawki w sosie bazyliowym, tapioca w occie balsamicznym, chrupek w karmelu i maślanka - taka Sztuczka.
Truskawki w sosie bazyliowym, tapioca w occie balsamicznym, chrupek w karmelu i maślanka – taka Sztuczka.

Może nie wróciłam najedzona, ale na pewno bogatsza w doświadczenia i z długą listą lokali, w których warto bywać. Dziękuję organizatorom i wystawcom  – za to, że dali się poznać. Do zobaczenia!

Skomentuj

