Idealny posiłek w diecie zjesz ze mną na pół

Stek z quinoa i sałatką z fenkułu

Amatorzy czerwonego mięsa nie przyjmują do wiadomości doniesień naukowych o jego szkodliwości. Czy słusznie?

Powszechnie funkcjonuje teoria, że dzięki zdobyciu umiejętności gotowania mięsa (dzięki Prometeuszu za ogień), nasz mózg przeszedł ekstremalną ewolucyjną metamorfozę. Obecnie, chyba w żadnej tradycyjnej kuchni narodowej nie brakuje przepisów na przyrządzenie czerwonego mięsa. I nic w tym dziwnego, bo to jedno z najbogatszych źródeł składników odżywczych dostarcza wysokiej jakości białka, żelaza hemowego, cynku, witamin B6 i B12.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat zapanowała moda na diety wegetariańską i wegańską (dla jednych to moda, dla innych filozofia niekrzywdzenia zwierząt). Duży wpływ na taki stan rzeczy mogą mieć doniesienia badań epidemiologicznych, które wiążą spożywanie przetworzonego mięsa z otyłością, cukrzycą typu 2, chorobami układu krążenia oraz nowotworami.

Czerwone mięso (wołowina, wieprzowina i jagnięcina) są bogate w Neu5Gc [związek z grupy węglowodanów] i stanowią jego główne źródło w diecie współczesnego człowieka. Neu5Gc jest związkiem, który może być transportowany z krwią do tkanek, gdzie „ściąga” przeciwciała anty-Neu5Gc. W tym miejscu dochodzi do chronicznego zapalenia, które z czasem może zamienić się w zmianę nowotworową.

Moja notka Czerwone mięso i rak, Wiedza i Życie, 30.12.2014 r. [1]

Większość obserwacji wskazuje na relatywnie mały wzrost ryzyka zachorowania. Jednak, niektóre badania mają swoje istotne ograniczenia, które trudno wyeliminować, ale nie można bagatelizować ich wpływu na ostateczne rezultaty. Na przykład trudno określić ilość spożywanego mięsa, badanie nie uwzględnia wagi początkowej pacjentów, ilości warzyw i owoców w ich diecie, aktywności fizycznej, czy skłonności do używek.

Historia nauk o żywieniu zna wiele przypadków, gdy pominięcie istotnych czynników, sprowadziło badaczy na manowce. Między innymi powiązanie beta-karotenu z rakiem płuc, diety niskotłuszczowej z rakiem piersi lub chorobą serca. Wymienione przypuszczenia nie zostały potwierdzone w randomizowanych badaniach klinicznych.

Wygląda na to, że ciągle zróżnicowana dieta pozostaje najlepszą opcją. A może jest nią PEGAN (Vege + Paleo)? Jeśli tak, to świetnie, bo mam dla Was istnie pegańską propozycję!

Składniki

  • stek wołowy antrykot
  • 50 g quinoa (komosy ryżowej)
  • pół fenkułu (kopru włoskiego)
  • dwie garście roszponki
  • kilka pomidorków koktajlowych
  • kiełki pora
  • sos worchestershire
  • oliwa
  • pieprz
  • sól

Wykonanie

(1) Stek umyć, delikatnie ugnieść na całej powierzchni. Wymieszać oliwę z sosem worchestershire w stosunku 1:1, dodać pieprzu. Natrzeć marynatą mięso i odstawić w chłodne miejsce na jakieś 10-15 minut.

(2) Umyć roszponkę, wrzucić na talerz. Ułożyć na niej warstwę z kiełków. Następnie pokroić fenkuł w „piórka”, pomidorki na połówki i dodać do sałatki.

(3) Zagotować wodę na quinoa (2 razy więcej wody niż suchej komosy), dodać soli. Komosę gotować na średnim ogniu przez 12-15 minut aż do całkowitego wchłonięcia wody. Uwaga! Pod koniec gotowania należy mieszać intensywnie, żeby towarzystwo się nie przypaliło.

(4) W czasie gotowania usmażyć stek na suchej patelni grillowej. Medium rare: 2 minuty z jednej i 2 minuty z drugiej strony. Mięso zdjąć i pozwolić „odpocząć”. Obficie oprószyć solą (najlepiej świeżo zmieloną). Niektórzy zalecają tuż przed podaniem położyć na steku łyżeczkę masła.

(5) Skompletować posiłek. Quinoa do sałatki. Król stek na sam wierzch w dostojnych kawałkach.

Idealny posiłek w diecie zjesz ze mną na pół
Idealny posiłek w diecie „zjesz ze mną na pół”: on zje stek, ona sałatkę :p

Kto z Was zostaje pege? 🙂

Literatura

[1] Martyna Franczuk, Czerwone mięso i rak, Wiedza i Życie, 30.12.2014 r.
[2] DM Klurfeld, Research gaps in evaluating the relationship of meat and health, 61st International Congress of Meat science and Technology (61st ICoMST), 23-28 August 2015, Clermont Ferrand, France, Meat Science, vol. 109 (2015): 86-95.
[3] A Day, In defense of red meat, Elsevier SciTech Connect, 12.06.2015 r.
[4] MA Binnie, K Barlow, V Johnson, C Harrison, Red meats: time for a paradigm shift in dietary advise, Meat Science, Sustainability & Innovation: ‘60th International Congress of Meat Science and Technology 17-22 August 2014, Punta del Este, Uruguay’, Meat Science, vol. 98 (2014): 445-451.
[5] Detektyw kulinarny, odc. Mięso bez tajemnic, Fokus Tv.

Advertisements

2 uwagi do wpisu “Stek z quinoa i sałatką z fenkułu

  1. O jeny, uwielbiam steki! W ogóle kiedyś kiedyś czytałam w Świecie Nauki artykuł, że akurat wołowe mięso jest spoko, za to wieprzowe właśnie takie niezdrowe. Ale nie wiem, czy uda mi się to teraz znaleźć. Generalnie badania żywieniowe i powiązania między dietą a chorobami to ciężka sprawa i można zwariować od tych wszystkich wykluczających się na wzajem wnioskach!
    I pierwszy raz słyszę o pegan, wow! Nowa moda? Obczaiłam hasło w internecie i wygląda na to, że to dieta na której byłam jakiś czas temu 😀 teraz jednak spowrotem jem zboża i nabiał, ale muszę przyznać, ze to fajna dieta była. PS. po 3 miesiącach bez krowiego nabiału i roku bez glutenu zniknął mi stan zapalny na tarczycy (hasimoto), czy to leczenie czy to dieta czy cud? 😛

    1. To prawda, można zwariować, ale myślę, że mimo wszystko kluczem do zdrowia jest różnorodność. Trudno się różnorodnie odżywiać, prowadząc jednoosobowe gospodarstwo domowe, ale taki mam cel ;/
      Pegan to faktycznie nowa moda, myślę, że całkiem zdrowa… w porównaniu do poprzednich 😉
      Poszperałam trochę w PubMedzie i faktycznie znalazłam wiele prac naukowych, w których dostrzega się korelację gluten-choroby tarczycy. Nie jestem pewna, czy całkowita eliminacja glutenu, to dobra opcja, ale w mojej obecnej diecie stanowi duży udział. Dlatego postanowiłam go ograniczyć. Zobaczymy, jaki to będzie miało wpływ na stan mojej tarczycy.
      Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s